CARI BIODATA PROFILE, CERITA ARTIS

Kesian Rozita Che Wan, Anak Jadi Mangsa Buli Di MRSM



Kesian jugak la kat Rozita Che Wan ni.. anak sulung dia kena buli di MRSM. Pelajar MRSM pun ada kes buli-buli ni.. rasanya kes terpencil.. tetapi dah melibatkan mak artis maka jadi panas la sikit.. walaupun mereka ni terdiri pelajar yang pandai tapi sikap tingkah-laku masih lagi tidak berubah kenakalan.. kenakalan? kalau si mangsa mati nanti jenayah pulak.. jadi kepada adik-adik diluar sana, jangan la buli rakan ya.. kalau nak nakal pun biar bertempat..

Gejala buli sama ada yang berlaku di asrama mahupun di sekolah kini dilihat semakin serius dan berada pada tahap yang membimbangkan. Baru-baru ini, anak kepada aktres jelita, Rozita Che Wan pula menjadi mangsa buli di asrama tempatnya belajar.

Ammar Effendy, 15 tahun, yang merupakan anak sulung kepada Rozita, telah dilaporkan menjadi mangsa buli kepada pelajar Tingkatan Lima, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Kuantan, Pahang.

“Saya tak faham kenapa budak-budak sekarang semakin jahat. Nasib baik saya ‘shooting’ ketika itu dan bekas suami yang pergi ambil anak-anak saya. Jika saya yang pergi, memang dengan mak bapa mereka saya marah,” jelas Rozita dengan nada kesal.

“Anak saya telefon saya sambil menangis beritahu dia kena buli di asrama. Dia beritahu saya, dia kena tumbuk di telinga dan dada oleh pelajar Tingkatan 5 di situ. Difahamkan, puncanya gara-gara buku yang dipinjamkan.

“Mujur apabila buat pemeriksaan X-Ray, tidak ada apa-apa yang teruk berlaku. Sejak Tingkatan 1 dia masuk, ini kali pertama dia kena macam ni. Pening saya dengan perangai budak-budak sekolah sekarang,”ujarnya mengeluh.

“Kita sudah buat laporan polis. Apa yang saya tahu, budak tu sekarang kena gantung persekolahan selama dua bulan.”

Ekoran dari insiden yang berlaku, Rozita dan bekas suaminya telah mengambil keputusan untuk menukarkan anaknya ke sekolah yang lain.

“Saya agak terkilan sebab dari Darjah 1 lagi saya nak anak-anak saya masuk MRSM. Tapi bila dah dapat masuk, ini jadinya. Bukan setakat Ammar saja, adiknya Aniq Ezzra yang belajar di sekolah sama juga kami terpaksa pindahkan ke sekolah lain.

“Bekas suami cakap, takut jadi apa-apa pada mereka, baik pindahkan mereka saja. Kiranya sudah sebulan jugalah mereka dah tak belajar di MRSM. Sekarang ini, mereka belajar di sebuah sekolah di Subang,” ujar Rozita mengakui walaupun terkilan namun dalam pada masa yang sama, dia berasa lega kerana anak-anak kini di depan matanya.



Dikemaskini: Balik Awal Demi Anak Rozita Che Wan

Kejadian buli atau kes pukul yang berlaku ke atas anak sulung dramatis cantik, Rozita Che Wan,38 di sekolah berasrama penuh tempatnya belajar beberapa minggu lalu telah memberi kesan yang cukup mendalam buat pelakon berkenaan berkenaan trmasuklah seisi keluarganya.


Kerana takut kejadian serupa berulang kembali, malah kesal dengan insiden berkenaan, Rozita telah mengambil keputusan untuk membawa pulang Ammar Effendy, 15 daripada terus menjadi mangsa kaki pukul di tempatnya belajar di Maktab Rendah Sains Mara, Kuantan Pahang.

Bukan sekadar Ammar, malah adiknya Aniq Ezzra, 12 yang juga menuntut di sekolah serupa juga turut dibawa pulang di kediaman Rozita Che Wan di Subang Jaya untuk meneruskan pengajian di sekolah rendah kebangsaan di kawasan berkenaan.

"Apa yang lebih penting sekarang, keselamatan anak-anak saya terjamin. Bayangkan selepas kejadian itu, dia jadi takut untuk pulang ke hostel. Dia takut kalau-kalau di pukul lagi dengan pelajar yang sama.

"Sebagai ibu saya cukup kesal dengan kejadian seperti. Lebih yang membuatkan saya kesal lagi lagi bila kanak-kanak tersebut sanggup bertindak di luar jangkaan dengan memukul anak saya.

"Jadi selepas laporan polis dibuat, saya dan bekas suami telah bersepakat untuk membawa pulang Ammar dan juga adiknya meneruskan persekolahannya di sini saja dan tinggal bersama-sama saya.

"Sekurang-kurangnya, kalau apa-apa yang berlaku terhadap anak saya, ianya berlaku di depan mata saya sendiri," katanya penuh kesal.

Rozita berkata, dia juga agak kesal apabila pihak sekolah berasrama penuh berkenaan enggan mengambil tindakan lebih lanjut dengan mengetengahkan kes berkenaan kepada pihak berkuasa, kerana takut reputasi sekolah berkenaan akan terjejas.

Bagaimanapun menurutnya, dia dimaklumkan bahawa pelajar terbabit telahpun digantung sekolah selama dua bulan dan berharap supaya remaja berkenaan insaf dengan kesilapannya dan tidak akan mengulangi perbuatannya terhadap pelajar lain.

"Sejuk sikit hati saya bila tengok anak -anak saya berada di depan mata. Dalam masa yang sama, saya perlu menghadkan masa berlakon. Kalau dulu saya sering pulang lewat dan adakalanya waktu pagi baru pulang dari set penggambaran, tapi sekarang sebelum jam 12 saya akan pastikan saya telah berada di rumah.

"Saya langsung tak menganggapnya sebagai bebanan. Kerana, itu sudah menjadi tanggungjawab saya sebagai seorang ibu. Nasib baik juga, ibu saya tinggal bersama saya. Jadi bolehlah juga dia membantu menjaga kedua-dua anak saya itu," katanya.

Jelas Rozita, bagi memastikan semuanya berjalan seperti yang dirancang, dia berharap sangat agar pihak produksi drama terutama produser dan pengarah dapat memahami keadannya sekarang yang sama sekali tidak mengizinkannya menjalani sesi penggambaran yang terlalu panjang.

Selain bakal tampil dengan drama seram Titian Kubur dan beberapa slot Lagenda di saluran TV3, Rozita Che Wan juga akan tampil dengan drama Kiah Raya dan Kiah Pekasam musim kedua.-Gua

 Kenyataan Balas Daripada MRSM Kuantan Berkenaan Kes Buli Anak Rozita Che Wan



Pihak MRSM Kuantan telah menyiarkan satu entri menerusi blog MRSM Kuantan - Perkebunan Ilmu. Menurut pengendali blog tersebut, beberapa kenyataan pelakon Rozita Che Wan kepada media telah diputar-belitkan oleh pelakon tersebut. Antara fakta yang tidak tepat adalah antaranya :


Pertama: - Apa yang berlaku pada si Ammar ni bukanlah kes "buli" sebagaimana yang diistilahkan oleh Cik Rozita. Perkataan "buli", mengikut takrifan yang digunapakai dan diterima oleh masyarakat membawa maksud :- perbuatan mengasari orang yang lemah dengan tujuan atau maksud untuk menunjukkan kekuatan masing-masing. Ini secara tidak langsung, menjadikan mereka yang lemah mematuhi atau menghormati mereka yang kuat. Ada maksud lain yang menyatakan bahawa buli bermaksud tingkah laku agresif sama ada dalam bentuk fizikal atau psikologikal yang dilakukan secara berulang kali ke atas mangsa dan ia bertujuan mendatangkan perasaan tidak selesa, aman, tenteram dan harmoni. Secara keseluruhannya, perbuatan membuli merupakan perbuatan yang tidak baik serta boleh membuatkan orang lain boleh menjadi mangsa serta boleh mendatangkan ketidakselesaan kepada orang lain.

Pelajar yang dikatakan "membuli" Ammar Effendi putera sulung kesayangan Cik Rozita ini, jika diukur dari apa segi sekalipun tidaklah superior ataupun lebih gagah perkasa dari Ammar. Bapanya hanyalah seorang anggota polis berpangkat biasa dengan pendapatan mungkin tidak sampai 1/20 dari pendapatan ibubapa Ammar iaitu seorang pilot dan seorang bintang bergemerlapan di persada hiburan tanahair. Dari segi populariti pun, pelajar ini (yang terpaksa dirahsiakan namanya di sini), langsung tidak dikenali dan hanya seorang pelajar biasa berprofil rendah. Tidak tertanding dengan si Ammar Effendi. Dari segi fizikalpun, dia sedikit lebih kecil dan lebih rendah body-built dan heightnya. Perbuatan yang dikatakan membuli itupun bukanlah perbuatan yang dilakukan berterusan dan berulang kali. Ianya hanyalah satu insiden "touch-and-go" yang disebabkan oleh perasaan marah tidak terkawal. Jadi, secara takrifannya, ianya bukanlah merupakan insiden "buli" sebagaimana yang difahami oleh umum.

Kedua: - pelajar ini bukanlah pelajar Tingkatan 5 sebagaimana yang didakwa. Pelajar tersebut merupakan pelajar Tingkatan 3 yang sebaya dengan Ammar Effendi. Tidak timbul soal pelajar lebih senior "membuli" pelajar junior. Ianya merupakan pergaduhan biasa antara rakan sebaya yang tidak berjaya mengawal emosi.

Ketiga: - Apa yang berlaku sebenarnya memang ada kaitan dengan buku yang dipinjam daripada pelajar Tingkatan 5. Tetapi tiada campurtangan pelajar Tingkatan 5 dalam insiden pergaduhan itu. Apa yang berlaku ialah Ammar Effendi telah membuat provokasi lisan kepada pelajar yang memukulnya itu di Bangunan Akademik di hadapan pelajar-pelajar lain. Provokasi biasa sebenarnya, di mana dia telah mengejek pelajar tersebut dengan ayat seperti "Ha.. nak nangis lah tu... nak nangis lah tu..." Mungkin kerana ejekan itu dilakukan di hadapan pelajar-pelajar perempuan yang join mentertawakannya, pelajar tersebut berasa tercabar dan mengajak Ammar ke biliknya untuk settle kan hal itu. Ammar ni pun dengan lurusnya pergilah ke bilik pelajar tersebut. Di situlah berlaku insiden dia ditumbuk di bahagian dada/perut dan telinga. Ammar tidak membalas langsung,

Keempat: -  Pelajar yang memukul Ammar telah dihadapkan ke Jemaah Disiplin mengikut prosedur biasa kesalahan disiplin di MRSM. Dia telah mengaku melakukan perbuatan tersebut dan dihukum gantung persekolahan selama dua minggu, dan bukannya dua bulan.

Kelima: - Rozita mendakwa mereka juga telah mengeluarkan seorang lagi anak mereka dari MRSM yang sama. Samada Rozita tidak tahu di mana anaknya bersekolah atau memang dia sengaja nak mensensasikan cerita, wallahuallam. Tapi anaknya yang bernama Aniq Ezzra itu tidak bersekolah di MRSM Kuantan. Cuma pada awal-awal tahun dulu, ada juga terdengar yang dia nak merayu supaya anaknya dapat diterima masuk ke MRSM Kuantan jugak. Tak pastilah pulak samada anak keduanya itu berjaya mendapat tawaran MRSM atau tidak.

MRSM Kuantan, atau mana-mana institusi pendidikan sekalipun tidak pernah mewajarkan perbuatan memukul, bergaduh, menggunakan kekerasan, apatah lagi perbuatan membuli oleh mana-mana pelajar atas apa jua alasan sekalipun. Apa yang berlaku pada Ammar memang dikesali dan tidak direstui sesiapapun, tetapi kita menganggap itu hanyalah "ribut di dalam cawan kopi" yang tidak perlulah sampai melibatkan aduan polis, atau hebahan di media-media perdana. Tidak perlulah ibubapa Ammar melenting-lenting seolah-olah seluruh warga MRSM Kuantan terlibat dalam konspirasi mencedera-parahkan anak mereka. Walhal, tiada sebarang kecederaan, atau apa-apa kesan lebam pun yang kelihatan.

Ibubapa anak remaja yang sedang melalui proses pendewasaan yang normal seharusnya lebih boleh berfikir secara rasional, lebih boleh menerima hakikat bahawa dalam proses pendewasaan itu, seseorang anak perlu melalui saat-saat manis persahabatan dan mungkin diselang-seli dengan pelbagai lagi peristiwa yang pahit, tawar, masam, kelat dan sebagainya. "It takes the whole village to raise a child".

Saya sendiri ada berjumpa pelajar yang memukul Ammar sehari selepas insiden semasa dia berjumpa guru homeroomnya. Wajahnya pucat dan suaranya terketar-ketar menceritakan kejadian. Ibu pelajar tersebut juga telah menelefon guru homeroom anaknya malam sebelum itu, juga bercakap dengan nada cukup takut dan cemas memikirkan tindakan yang bakal dikenakan.

Sehingga sekarang bila saya membaca kenyataan-kenyataan Cik Rozita di blog-blog di internet atau di Pancaindera tempoh hari, ingatan pasti melayang kepada satu wajah budak lelaki yang kepucatan yang bercakap dengan nada suara bergetar kepada seorang guru homeroom. Hanya seorang guru untuk mendengar dibandingkan dengan Rozita yang mempunyai jutaan peminat yang mendengar keluh-kesah hatinya, lengkap dengan gerombolan media dan wartawan yang siap-siaga untuk mencanangkan ke seluruh pelusuk negara perihal anaknya yang telah menjadi "mangsa buli" sebuah MRSM!

Mungkin keputusan mengeluarkan Ammar Effendi dari sistem MRSM oleh ibubapanya merupakan tindakan terbaik. Eloklah anakanda tercinta Cik Rozita ni bersekolah di sekolah di Subang tu. Lebih elok kalau dapat masukkan ke sekolah elit swasta di mana-mana. Leave MRSM to those kids from underprivileged families... MRSM diwujudkan untuk membantu anak-anak bumiputera dari golongan berpendapatan rendah luar bandar dan orang-orang biasa rakyat marhaen yang boleh menerima adat hidup sebagaimana orang-orang biasa.

Jika Anda Suka Dengan Artikel Ini, Mohon Share Di Laman Sosial dan Blog Dengan Klik Button Di Bawah. Jika Berminat Untuk Link Dengan Blog Hiburan Ini, Sila Komen dan Letak Link Web Blog Anda. Nanti Penulis Cuba Blogwalking. Terima Kasih.

Kesian Rozita Che Wan, Anak Jadi Mangsa Buli Di MRSM By Mohd Rohaizad. Published: 14.4.11
Rating5.0 ★★★★★ © 6889 reviews. based on Microformats review aggregate



Terima kasih atas kunjungan Anda



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...