CARI BIODATA PROFILE, CERITA ARTIS

Golongan Berumur 35 Tahun Wajib Ikuti PLKN? - Abdul Hadi Awang Kechil


WOW! Betul ke nanti golongan yang berumur berusia 35 tahun akan diwajibkan ikuti di PLKN? Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara, Datuk Abdul Hadi Awang Kechil tidak menolak kemungkinan ada golongan berusia sehingga 35 tahun akan berada di kalangan pelajar lepasan sekolah untuk mengikuti Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) pada masa depan. Bagaimana? Anda yang berumur 35 tahun ke atas bersedia untuk ke PLKN nanti? Mesti best kan..

Beliau memberi amaran remaja yang cuba melarikan diri daripada menyertai PLKN hari ini berkemungkinan besar akan berhadapan dengan situasi yang kurang menyenangkan itu pada masa hadapan. 
 
"Peruntukan akta menetapkan, mereka akan tetap dicari dan dipanggil untuk menjalani PLKN sehingga mereka berusia 35 tahun," katanya kepada pemberita selepas melawat kem PLKN Seri Perkasa di sini hari ini. 
 
 
 
Katanya, nama mereka tidak akan dipadamkan, sebaliknya akan dicari oleh polis jika gagal melaporkan diri selepas dipanggil mengikuti latihan.

Abdul Hadi turut memberi ingatan kegagalan melaporkan diri akan menyebabkan mereka menerima hukuman untuk membuat kerja-kerja kemasyarakatan tetapi selepas tamat hukuman, mereka akan tetap dikehendaki memasuki program itu.

"Sejak program ini dimulakan pada 2004, seramai 9,000 orang gagal melaporkan diri dan nama mereka sudah diberi kepada pihak polis. Kes mereka juga dirujuk kepada Peguam Negara. Peguam Negara membuat kata putus, untuk memanggil mereka semula," katanya.

Beliau berkata, tahun ini merupakan kali pertama nama-nama yang gagal melaporkan diri dahulu dipanggil semula dan buat permulaan, 500 orang telah dipanggil.

Katanya, beberapa pembaharuan dibuat untuk kumpulan kedua PLKN yang sepatutnya melaporkan diri pada Mac tetapi ditunda sehingga 15 Mei untuk membolehkan mereka menerima tawaran memasuki universiti tempatan atau ke tingkatan enam.

Pembaharuan ini membolehkan mereka yang dipanggil tidak perlu memasuki kem dahulu dan kemudian memohon penangguhan kerana ini membazirkan masa dan wang ibu bapa serta kerajaan.

"Di pihak kerajaan, kita akan dapat menjimatkan wang elaun, dobi, kos pakaian, gunting rambut dan makanan," katanya.

Mulai tahun ini, katanya, pelatih PLKN akan menggunakan pakaian seragam celoreng jenis baru yang lebih selesa dan segak berbanding pakaian lama yang menggunakan bahan yang tidak begitu sesuai dengan cuaca panas di negara ini. -Bernama

Jika Anda Suka Dengan Artikel Ini, Mohon Share Di Laman Sosial dan Blog Dengan Klik Button Di Bawah. Jika Berminat Untuk Link Dengan Blog Hiburan Ini, Sila Komen dan Letak Link Web Blog Anda. Nanti Penulis Cuba Blogwalking. Terima Kasih.

Golongan Berumur 35 Tahun Wajib Ikuti PLKN? - Abdul Hadi Awang Kechil By Mohd Rohaizad. Published: 20.5.11
Rating5.0 ★★★★★ © 6889 reviews. based on Microformats review aggregate



Terima kasih atas kunjungan Anda



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...